خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
خرید گیفت کارت
deli meat
Tobacco
Window repair
خرید یخچال ال جی
Window repair
فلنج
پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد
<-BloTitle->
<-BloText->

تاريخ : 20 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : موسوي | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد در 82 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد 
مقاله تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد 
پروژه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد 
تحقیق تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد 
دانلود پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد 
تأثیر
 آموزش
 مهارت 
زندگی 
سلامت 
روان
 افراد
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 50 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 82

مقدمـه

روان شناسان در دهه های اخیر در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات به این نتیجه رسیده اند كه بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش ، عدم احساس كنترل ، و كفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشكلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب ، ریشه دارد . بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی ، آماده سازی افراد به خصوص نسل جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار امری ضروری به نظر می رسد . در همین راستا روان شناسان با حمایت             سازمان های ملی و بین المللی ، جهت پیشگیری از بیماریهای روانی و ناهنجاریهای اجتماعی آموزش مهارت های زندگی را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند .                   ( طارمیان و همكاران 1378 ، ص 14 )

آنچه امروزه تحت عنوان مهارت های زندگی مشهود است تنها حاصل كار پژوهشگران عصر حاضر نیست بلكه بسیاری از این مهارتها در لابلای تعالیم الهی بخصوص در قرآن و احادیث معصومین بیان شده است . به طوری كه تلاش برای برقراری ارتباط مفید و مؤثر با دیگران ، خودشناسی و توجه به ارزشها كه از فصول اساسی           درس مهارتهای زندگی است به كرات در قرآن ، نهج البلاغه ، و صحیفه سجادیه و احادیث منقول از سایر معصومین مورد تأكید قرار گرفته است . ( همان منبع ص 45 )

هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی از ایجاد طرح مهارت های زندگی در زمینه بهداشت روانی این است كه جوامع مختلف در سطوح جهان نسبت به گسترش ، به كارگیری و ارزیابی برنامه آموزش مهارتهای زندگی را متمركز بر رشد توانائی های روانی مانند          حل مسئله ، مقابله با هیجانات ، خود آگاهی ، سازگاری اجتماعی و كنترل استرس                 بین كودكان و نوجوانان است اقدام نمایند . ( ناستاسیا 1998 مقاله )

با توجه به نقش مهم مدارس در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان ،                    برنامه آموزش مهارتهای زندگی روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم دانش آموزان و تأمین و حفظ بهداشت روانی دانش آموزان تلقی می شود . به این ترتیب مدارس به جای این كه تنها بر افزایش عملكرد تحصیلی دانش آموزان تمركز نمایند باید بر تأمین و            حفظ روان آنان نیز تأكید نمایند و اقدامات لازم را به منظور تحقق هدف مذكور انجام دهند چرا كه اگر هدف فوق تحقق یابد بسیاری از مشكلات تحصیلی و آموزشگاهی نیز خود به خود كاهش می یابند . ( همان منبع )

 

بیـان مسئله و سـؤالات پـژوهش

رشد انسان در زمینه های روانی ، اجتماعی ، جسمانی ، جنسی ، شغلی ، شناختی ، الگو ( خود ) اخلاقی و عاطفی صورت می گیرد هر یك از زمینه ها نیازمند مهارت و توانایی می باشد . در واقع می توان گفت كه تكامل مراحل رشدی وابسته به مهارتهای زندگی است . زمانی كه افراد مهارت های زندگی اساسی را كسب نمایند در عملكرد بهینه خود پیشرفت

می كنند . آموزش مهارتهای زندگی نقش اساسی را در بهداشت روانی ایفا می كند و البته زمانی كه در یك مقطع رشدی مناسب ارائه شود نقش برجسته تری خواهد داشت . به طور تعیین می توان گفت كه بسیاری از نوروزها و سایكوزها ناشی از نقص در رشد                     مهارت های زندگی اساسی است . در واقع آموزش مهارت های زندگی نقش درمانی دارد .       ( گتیتر ، گازدا و داردن ، 1996 مقاله )

همان گونه كه بروكز ( 1984 ) اشاره كرده است رویكرد مهارت های زندگی              یك چهارچوب سازمان یافته ای را برای مراكز مشاوره و بهداشت روانی فراهم می كند و یك عنصر آموزشی یكسوی و مهم برای مدارس ابتدایی و دبیرستان می باشد .

حال با در نظر گرفتن هدف كلی این پژوهش سئوالاتی در همین راستا مطرح             می شوند :

  1. آیا بین افسردگی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  2. آیا بین شكایات جسمانی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  3. آیا بین وسواس ـ اجبار كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  4. آیا بین حساسیت در روابط بین فردی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  5. آیا بین اضطراب كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  6. آیا بین پرخاشگری كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  7. آیا بین خوبی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این               آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  8. آیا بین افكار پارانوئیدی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟
  9. آیا بین روان پریشی كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟

10. آیا بین سلامت روان كسانی كه آموزش مهارت زندگی را دیده اند با آن هایی كه این آموزش ها را ندیده اند تفاوت وجود دارد ؟

تفسیـر

هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی از ایجاد طرح مهارت های زندگی در زمینه بهداشت روانی این است كه جوامع مختلف در سطح جهان نسبت به گسترش ، به كارگیری و ارزیابی برنامه آموزشی مهارت های زندگی كه متمركز بر رشد و توانایی های روانی مانند حل مسئله ، مقابله با هیجانات ، خود آگاهی ، سازگاری اجتماعی ، كنترل استرس بین كودكان و نوجوانان است اقدام نمایند . ( ناستاسیا ، مقاله )

پژوهش ها نشان می دهند كه آموزش مهارت های زندگی به ارتقاء بهداشت روانی كودكان و نوجوانان در ابعاد مختلف زندگی كمك می كند و از اساسی ترین برنامه های پیشگیرانه در سطح اولیه به شمار می رود . سلامتی بخش اصلی یك زندگی شاد است و مدارس نقش مهمی در آگاه ساختن نوجوانان پیرامون مسائل بهداشتی و سلامتی و آموزش علوم زندگی به آنان دارد . ( خانی ، 1377 ، ص 25 )

مهارت های زندگی در جهت ارتقای توانایی های روانی ـ اجتماعی هستند و در نتیجه سلامت روانی ، جسمانی و اجتماعی را تأمین می كند . آموزش مهارت های زندگی فرد را قادر می سازد ، تا دانش ارزشها و نگرش های خود را به توانایی های بالفعل تبدیل كند . بدین معنا كه فرد بداند چه كاری باید انجام بدهند و چگونه آن را انجام دهد .                مهارت های زندگی منجر به انگیزه در رفتار سالم می شود . همچنین براحساس فرد از خود و دیگران و همچنین ادراك دیگران از وی مؤثر است . در ضمن منجر به افزایش اعتماد به نفس می شود . بنابراین به طور كلی می توان گفت كه مهارت های زندگی منجر به افزایش سلامت روان افراد می شود . ( نوری و خانی 1377 ، ص 25 )

آموزش مهارت های زندگی نقش اساسی را در بهداشت روانی ایفا می كند . البته زمانی كه در یك مقطع رشدی مناسبی ارائه شود نقش برجسته تری خواهد داشت به طور یقین می توان گفت كه بسیاری از نوروز ها و سایكوزها ناشی از نقص در رشد مهارت های زندگی اساسی است در واقع می توان گفت آموزش این مهارت ها نقش درمانی دارد .               ( گینتر ، گازدا ، مقاله )

آموزش مهارت های زندگی فرد را قادر می سازد تا دانش ، ارزشها و نگرشها را به توانایی های بالفعال تبدیل كند . مهارت های زندگی ، توانایی هایی است كه فرد را قادر              می سازد انگیزه و رفتار سالم داشته باشد و فرصت و میدان انجام چنین رفتارهایی را نیز ایجاد نمایند . ( محمد خانی ، 1377 )

یكی از مؤلفه های اساسی آموزش مهارت های زندگی ، مبحث های گروهی است ، چرا كه این بحثها باعث می شود كه دانش آموزان استعداد ها و توانایی های فردی خود را كشف كنند . ( میلرونان ، مقاله )

برنامه مهارت های زندگی یك مدل آموزشی است كه در كارها و فعالیت های گروهی سازمان یافته به منظور رشد مهارت های عملی كه برای زندگی روزمره ضروری هستند كاربرد دارد . به همین جهت شركت فعال اعضای گروه برای یادگیری مهارت زندگی امری ضروری هستند . ( ویكساچ ، مقاله )

پژوهش های متعدد نشان می دهد كه مهارت های زندگی در زمینه هایی مثل افزایش سلامت روانی و جسمانی و پیشگیری از مشكلات روانی ، رفتاری و اجتماعی تأثیر دارند .

مهارت های زندگی متعددند كه شامل مهارت های اجتماعی ، مهارت های مقابله كه خود شامل :

الف ـ مهارت مقابله مسئله دار

ب ـ مهارت مقابله هیجان مدار

ج ـ مهارت حل مسئله و غیر می شود .

در مورد برنامه ریزی برای آموزش این مهارتها باید به گونه ای براساس وضعیت جامعه تحلیل و انتخاب شود . ( ولی زاده ، 1381 )

در این تحقیق جامعه آماری ما شامل 2 دسته و زیر مجموعه افرادی كه آموزش دیده اند و آن هایی كه ندیده اند می شود و نمونه هم شامل 2 گروه كه گروه اول 70 نفر و گروه دوم 140 نفر بود . در ضمن چون از دانشجویان استفاده كردیم نمونه ما در دسترس بود . ابزار تحقیق پرسشنامه 90-Sclبود كه 90 سؤال داشت و 9 بعد كه متغیرهای مختلف را می سنجد روش تحقیق تجربی بود كه به صورت در گروه گواه و آزمایش بود كه تحت عنوان گروه هایی كه مهارت ندیده اند و دیده اند تقسیم بندی شده اند . روش آماری            آزمون t برای مقایسه گروه های مستقل است .

 

دانلود پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد







ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


<-BloTitle->
<-BloText->